Tingstad møter den økende etterspørselen etter B2B-e-handel

- Det vi har oppnådd hittil, er svært positivt, og nå ønsker vi å oppnå enda mer. Vi har fått på plass flere gode funksjoner som etterspørres av både kundene og selgerne våre, og vi arbeider veldig hardt for å gjøre både små og større forbedringer.

Simon Molneryd, e-handelssjef, Tingstad

 

Tingstad møter den økende etterspørselen etter B2B-e-handel

- Det vi har oppnådd hittil, er svært positivt, og nå ønsker vi å oppnå enda mer. Vi har fått på plass flere gode funksjoner som etterspørres av både kundene og selgerne våre, og vi arbeider veldig hardt for å gjøre både små og større forbedringer.

Simon Molneryd, e-handelssjef, Tingstad

 

Simon Molneryd har vært e-handelssjef på Tingstad i seks år og har for tiden ansvaret for digitalt salg og utviklingen av Tingstad Marketplace. 

- Vi har drevet lenge med e-handel, men det er først i den senere tid at kundene våre i betydelig grad har begynt å bestille på nett. Siden vi har vært aktive i e-handel så lenge, var vi klare da markedet eksploderte og ble mottakelig for det. Jeg tror dette var et stort fortrinn for oss.

Økende etterspørsel etter e-handel i B2B

Forskjellen på hvordan B2B- og B2C-selskaper drives, blir stadig mindre, og Tingstad har innsett at kunder i økende grad forventer den samme enkle kjøpsopplevelsen de er vant til fra når de handler som privatpersoner. Følgelig kommer et økende antall nettbaserte B2B-butikker til å bli utformet slik at de ser ut som e-handelsbutikkene i B2C-segmentet.

- Vi var interessert i å sikre e-handelen vår for fremtiden, for fortsatt å kunne ligge i forkant av utviklingen av B2B-e-handel og tilfredsstille kundenes økende krav om å kunne handle fra datamaskinen eller smarttelefonen, sier Simon Molneryd.

Da han innså at Tingstad trengte en ny løsning, var neste steg å kontakte flere e-handelsbedrifter. Tingstad beskrev ønsket om en ny løsning for e-handel som både kunne holde tritt med kundenes økende etterspørsel og være like enkel å finne frem i som e-handelen for forbrukere. Resultatet ble mange forslag.

- Da vi hadde gjennomgått flere forskjellige forslag, bestemte vi at Litium var det som passet best for oss. Vi hadde på følelsen at Litium ville bli en god samarbeidspartner. De er målrettede og har et godt sammensatt produkt. Dessuten er de også rimelige, sier Simon Molneryd.

"Riktig pris fra starten av" som strategi 

For å lede trafikk til e-handelen og skille seg ut fra konkurrentene har Tingstad «Riktig pris fra starten av» som strategi. Strategien innebærer å vise samtlige priser i nettbutikken, noe som er et relativt uvanlig trekk for et B2B-selskap. Andre steder må kjøperen som regel logge på for å se prisene. 

- Vi er et av de få B2B-selskapene som viser prisene uten å kreve at den mulige kjøperen logger på. Vår strategi er basert på at alle virksomheter får en god pris fra starten av når de finner oss på nettet, sier Simon Molneryd.

Dette er en klar indikasjon på hvordan B2B-markedet i økende grad nærmer seg B2C-markedet. Folk er vant til å kunne se priser når de ser etter produkter. Hvorfor skulle de vente seg noe annet når de skal handle på vegne av et selskap?

Løsning for alle virksomheter, uavhengig av bransje eller salgstall

Tingstads løsning for e-handel er fremtidsrettet for å sikre at den kan håndtere de økende arbeidsmengdene som følge av nye krav. Simon Molneryd sier at den sikre, stabile og smarttelefontilpassede nettbutikken har vist tydelige resultater, selv om den bare har vært i drift ett år.

- Vi kan allerede se konkrete forbedringer – flere besøkende og mer tilfredse kunder, uavhengig av bransje eller salgstall. Nettstedet er designet for oss og brukes av Tingstads kunder i de nordiske landene. Vi kan også se hvordan vår nye design og vårt velorganiserte produktutvalg hjelper kundene å klare seg på egen hånd i langt større grad. Det letter belastningen på selgerne, ettersom det er større muligheter til å konvertere kunder med det samme på nettstedet.

Litiums løsning har hjulpet Tingstad å opprette en plattform som fungerer like godt for tilbakevendende kunder som bruker nettstedet som bestillingsverktøy, som for nye, førstegangskjøpere som har funnet tingstad.no ved å søke på nettet. Prosessen er nå mye mer effektiv for både Tingstad og for Tingstads kunder.

Fortsatt rom for forbedringer

Tross flere målbart positive resultater sier Simon Molneryd at Tingstad bare så vidt har begynt arbeidet med forbedringer og utviklinger, og at arbeidet med Tingstads e-handel på langt nær er ferdig.

- Det vi har oppnådd hittil, er svært positivt, og nå ønsker vi å oppnå enda mer. Vi har fått på plass flere gode funksjoner som etterspørres av både kundene og selgerne våre, og vi arbeider veldig hardt for å gjøre både små og større forbedringer.

Del på sosiale medier

Tingstad er en familiebedrift som ble grunnlagt i 1959 og nå drives av andre og tredje generasjon. De leverer støtteprodukter og -forsyninger til virksomheter innenfor alle bransjer. Beholdere og emballasje, rengjørings- og hygienepapir, arbeidsklær og kontorrekvisita, for å nevne noen få produktområder. De snakker om tingene som bare må være der. Til riktig pris og til helt riktig tid. De har det. 

tingstad.com/no-nb

B2B