Gudrun Sjödéns unike verden

– Vi så etter en plattform som kunne oppfylle behovet for et unikt utformet nettsted – en nettbutikk som ikke ser ut som alle andres.

Helena Johansson, IT- og webansvarlig på Gudrun Sjödén

Gudrun Sjödéns unike verden

– Vi så etter en plattform som kunne oppfylle behovet for et unikt utformet nettsted – en nettbutikk som ikke ser ut som alle andres.

Helena Johansson, IT- og webansvarlig på Gudrun Sjödén

Gudrun Sjödén er et av Sveriges høyest elskede og sterkeste varemerker. Kolleksjonen av klær og tekstiler selges til kunder i 50 land via e-handel, merkevarebutikker og katalogsalg i Europa og USA. I dag utgjør e-handelen størsteparten av den samlede omsetningen. Men nettbutikkene har ikke alltid vært en vinner.

På jakt etter en fleksibel plattform for design og kapasitet

I 2010 hadde Gudrun Sjödéns nettbutikk nådd grensen når det gjaldt besøkende, markedsandeler, språk – alt. Situasjonen var prekær. De trengte en ny plattform for e-handel for å takle den stadige ekspansjonen. Økt kapasitet og ytelse sto øverst på ønskelisten, tett etterfulgt av muligheter for å integrere den nye e-handelsløsningen med tilknyttede systemer på en enkel måte.

– Vi var også på utkikk etter en plattform som kunne gi oss et unikt nettsted, en nettbutikk som var annerledes enn alle andre. Form og farge er utrolig viktige ingredienser i varemerket. Vi vil at butikken skal invitere den besøkende inn i vår fargerike verden, forklarer Helena Johansson, IT- og webansvarlig.

Litium – en plattform for fortsatt vekst

Etter en markedsanalyse falt valget på Litium, som i dag også drifter Gudrun Sjödéns e-handelsplattform. Det gir kunden full fleksibilitet samtidig med

at de har en partner med ekspertise innen e-handel i ryggen.

– Litium oppfyller våre krav til fleksibilitet, design og form. De er ledende når det gjelder både deres egen plattform og tredjepartsløsninger. Ikke minst viktig er det at de kan møte våre høye kapasitetskrav! Nå har vi en e-handelsløsning som gjør det mulig for oss å ekspandere virksomheten de neste 10–15 årene, sier Helena Johansson.

Grensene mellom det fysiske og det digitale forsvinner

I dag kan selskapet se hvordan grensene mellom de fysiske butikkene og e-handelen viskes ut, idet kunder beveger seg fritt mellom å handle på mobilen, via datamaskinen eller lokalt i den fysiske butikken.

– Vårt neste mål er å forbedre tilstedeværelsen på mobile enheter. Vi ønsker å skape en helhetlig merkeopplevelse som fortsetter å inspirere i alle kanaler. I tiden fremover bør mobilbutikken bli en like integrert del av flerkanalsstrategien vår og av Gudruns verden, som den vanlige nettbutikken, avslutter Helena Johansson.

Del på sosiale medier

Om Gudrun Sjödén

Gudrun Sjödén Design AB ble grunnlagt i 1976 av Gudrun og Björn Sjödén. Selskapet drives fremdeles av Gudrun som en aktiv grunnlegger, designer og kreativ leder.

Konsernet driver katalog- og nettbasert salg i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannia, Frankrike, USA, Nederland og Belgia. Det er 12 butikker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannia og USA. Gjennom det tyske datterselskapet driver de fjernsalg i Tyskland, Østerrike og Sveits og gjennom 7 butikker i Tyskland.

I 2014 var konsernets omsetning på SEK 650 millioner, og rundt 350 personer var direkte ansatt i konsernet, inkludert det tyske datterselskapet.

gudrunsjoden.com

 

Ateles logo