Prisbelønt e-handel for Casall

- Jeg er svært tilfreds med vår nye e-handelsløsning. Vi har ennå bare så vidt begynt, men dobler allerede fjorårets salgstall hver måned.

Jon Lööf, CEO, Casall

Prisbelønt e-handel for Casall

- Jeg er svært tilfreds med vår nye e-handelsløsning. Vi har ennå bare så vidt begynt, men dobler allerede fjorårets salgstall hver måned.

Jon Lööf, CEO, Casall

Det svenske designermerket Casall har markedsført treningsklær og -utstyr siden oppstarten i 1984. Selv om selskapet har hatt sin egen nettbutikk siden slutten av 1990-årene, føltes det som om de ikke hadde holdt helt tritt med utviklingen – og bare 1 % av selskapets salg skjedde gjennom dets egne kanaler.

- Vi begynte tidlig med e-handel og lanserte vår første nettbutikk i 1997. Likevel føles det som om vi ble hengende etter da det virkelige oppsvinget kom. Vi hadde satset på en gammel løsning i lengre tid og innså at tiden nå var moden for en total fornyelse, sier CEO Jon Lööf i Casall Sport AB.

Digitale kanaler – nøkkelen til et internasjonalt marked

Da Jon Lööf tiltrådte som CEO i 2017, var hans primære oppgave å forvandle det som i bunn og grunn var stagnert vekst, til internasjonal ekspansjon. Casall var allerede aktivt i flere markeder, men det var svært få utenfor Norden som kjente til merket. Arbeidet med å sikre en vellykket lansering i et internasjonalt marked måtte begynne helt forfra.

- Like før jeg begynte å arbeide på Casall, var en ny designsjef og en ny varemerkesjef også blitt ansatt. Det første vi spurte oss selv om, var hvem kunden er, og hvilke verdier han eller hun har. Med utgangspunkt i den informasjonen skapte vi en ny plattform for varemerket.

Jon Lööf forsto at for å kunne utvikle varemerket og skape vekst, måtte selskapets digitale tilstedeværelse utvikles. Casall måtte begynne å satse på sine egne kanaler fremfor å være helt avhengig av distribusjon.  

- Vi visste at de digitale kanalene våre ville bli hjørnesteinene i den internasjonale ekspansjonen, så vi konsentrerte innsatsen der. 

Utfordringer med kravspesifikasjoner og implementering – en bratt læringskurve

Én ting var å bestemme at vi skulle ha en ny løsning for e-handel, men å vite nøyaktig hva som trengtes, var noe ganske annet. 

- En god del av forarbeidet var allerede gjort da jeg kom inn i selskapet. Jeg mer eller mindre overtok bestillingen på en ny e-handelsløsning. Derfor tok det litt tid før jeg forsto hva vi faktisk trengte fra den nye løsningen.

Jon Lööf og Casall lærte mye under kravspesifikasjons- og implementeringsfasene til den nye e-handelsløsningen og er i dag i stand til å gi råd til andre selskaper som er i ferd med å foreta en lignende investering. 

- Det er viktig å gjennomgå bestillingen grundig. Hvilken rolle skal e-handelen spille? Hva er formålet med det nye nettstedet for e-handel? Når kravene skal spesifiseres, er det viktig ikke å fokusere utelukkende på hva dere vil med nettbutikken, men også på hva dere vil med varemerket.

En god start med et godt grunnlag – men fremdeles mye som gjenstår

Litiums skybaserte plattform for e-handel ble til slutt valgt, hovedsakelig fordi Litium ble oppfattet som en stabil aktør med svært godt omdømme i bransjen. Salget foregår stadig oftere på nett, men Jon Lööf erkjenner at det fremdeles er mye som gjenstår i arbeidet med å forbedre selskapets sjanser til å nå målene sine.

- Den nåværende nettbutikken er basert på Litiums plattform for e-handel og omfatter et integrert CMS.  Imidlertid har vi ennå ikke koblet PIM-segmentet til plattformen. Det blir det neste opplagte steget. Slik det ligger an i dag, styrer vi produktinformasjonen manuelt, noe som er svært krevende. Vi ønsker å komme tettere på forbrukerne og være i stand til å lansere nye produkter og tilbud på en mer kontinuerlig basis. Jeg ser også frem til å få på plass et PIM-system som kan forenkle prosessen med å innlemme nye markeder etter hvert som vi fortsetter å ekspandere internasjonalt.

Før Casalls nye investering i e-handel besto selskapets digitale tilstedeværelse av to separate nettsteder: ett som ga inspirasjon og ett som var en adskilt nettbutikk. For å legge forholdene best mulig til rette for å lykkes med investeringen ble de to delene slått sammen for å blande inspirasjon med e-handel. 

- Integrering av innhold og produkter muliggjorde en bedre e-handelsopplevelse. Nå vil vi fylle siden med enda mer relevant innhold for kundene.

Anerkjent prisvinner – med allerede målbare resultater

Takket være det grundige forarbeidet som ble gjort med både varemerket og behovsanalysen, er Casalls nye e-handelsløsning allerede en suksesshistorie.

- Tilbakemeldingene på den nye e-handelsløsningen har vært ekstremt positive, ikke minst hva gjelder de visuelle aspektene som bilder og design. Siden Casall er et designermerke, er vi nøye på at nettbutikken skal gjenspeile det, og da er det spesielt gledelig at det nye nettstedet mottok Svenska Designpriset for sin funksjonalitet og design.

Til tross for at Casalls nye e-handelsløsning ikke engang er et år gammel, kan selskapet allerede se tydelige resultater av den nye nettbutikken og nettstedet. 

- Jeg er svært tilfreds med vår nye e-handelsløsning. Vi har ennå bare så vidt begynt, men dobler allerede fjorårets salgstall hver måned.

Del på sosiale medier

Om Casall

Casall har hjulpet folk med å komme i form i 30 år, og har inspirert til aktivitet og velvære med en sterk lidenskap for innovasjon og design. Vi produserer høykvalitets treningsKLÆR og treningsUTSTYR for formålstjenlig og spennende trening. Vi hjelper deg å yte ditt beste, føle deg på ditt beste og ta deg ut til ditt beste når du trener, uansett hvor du befinner deg. Casall har utvidet med et «Total Wellness Lifestyle»-merke som nå selges i over 18 land verden over, og tilbyr klær og utstyr til trening, løping, tennis, yoga/pilates og boksing.

 

www.casall.se